Orzeł
A A A

Ekonomia

drukuj drukuj

Zarządzanie odpowiedzialnym rozwojem przedsiębiorstwa red. A. Chodyński

10-01-2013

red. Andrzej Chodyński

Kraków 2012, ISBN: 978-837571-284-1, c: 35,90 zł

 

 

 

Zarządzanie rozwojem przedsiębiorstwa dotyczy realizacji określonych celów organizacji na wszystkich etapach jej rozwoju z odpowiednim wykorzystaniem zasobów. Pojęcie rozwoju często jest postrzegane jako następujące po sobie zmiany, głównie o charakterze jakościowym. Rozwój związany jest ze zmianami struktur organizacyjnych, czemu zwykle towarzyszą działania związane z orientacją procesową. Rozwój może wykorzystywać zachowania przedsiębiorcze. Niejednokrotnie prowadzi do głębokich przeobrażeń o charakterze kapitałowym, czego przykładem jest realizacja na przykład fuzji i przejęć. Pojęcie rozwoju odpowiedzialnego można rozumieć jako zmiany dokonywane z jednoczesną realizacją celów ekonomicznych, społecznych i ekologicznych we wzajemnej ich interakcji. Takie podejście traktuje przedsiębiorstwo jako podmiot, który nie tylko realizuje działania wymagane przez społeczeństwo w zakresie ekonomicznym i prawnym, a odnosi się do podmiotu realizującego dobrowolne działania na rzecz społeczeństwa. Wiąże się z realizacją koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu, realizowanej z uwzględnieniem oddziaływania wszystkich interesariuszy. Obejmuje ona równoważenie wkładu, ale i oczekiwań interesariuszy. Odpowiedzialny rozwój wiąże się z legitymizacją przedsiębiorstwa wobec interesariuszy.

Przedsiębiorstwo realizuje ścieżkę rozwojową, akcentując konieczność osiągania swoich celów z różnym natężeniem, w zależności od etapu swojego rozwoju. Jednak wykonywane działania uwzględniają konieczność budowy przewagi konkurencyjnej i zdobywania mocnej pozycji konkurencyjnej. Odpowiedzialny rozwój przedsiębiorstwa uwzględnia poglądy, wpływające na funkcjonowanie przedsiębiorstw na globalnym rynku: założenia rozwoju zrównoważonego czy rozpatrywanie funkcjonowania przedsiębiorstwa w nawiązaniu do koncepcji społeczeństwa obywatelskiego. Takie podejście, o charakterze globalnym, przenosi się na działania o charakterze regionalnym i lokalnym. Mając na uwadze wymienione uwarunkowania, przedsiębiorstwa powinny w ramach swojego rozwoju wykorzystywać współczesne paradygmaty zarządzania związane m.in. z tworzeniem układów sieciowych oraz organizacyjnym uczeniem się. Rozwój przedsiębiorstwa pociąga za sobą zmiany w realizowanych modelach biznesu. Modele te mogą podkreślać konieczność równoczesnej realizacji celów ekonomicznych, społecznych i ekologicznych (koncepcja sustainability). Realizacja rozwoju odpowiedzialnego powinna opierać się na odpowiedniej kulturze organizacyjnej. Często wymaga zmian kultury organizacyjnej, co jest jednak procesem trudnym i z reguły długotrwałym.

Podstawę rozwoju przedsiębiorstwa stanowią jego kompetencje. Problematyka kompetencji podmiotu gospodarczego jest szeroko opisywana w literaturze przedmiotu, w szczególności w nawiązaniu do tak zwanej szkoły zasobowej. Jednym z ważniejszych problemów podejmowanych w rozważaniach o kompetencjach przedsiębiorstw jest możliwość budowy tych kompetencji w oparciu o kompetencje pracownicze i menadżerskie. Realizacja odpowiedzialnego rozwoju wymaga posiadania kompetencji o charakterze społecznym. Znajdują one odzwierciedlenie w działaniach korporacji na rynku globalnym, ale także w regionach ubogich, na przykład w krajach azjatyckich czy afrykańskich. Turbulent-ne zmiany występujące na rynkach wymagają od przedsiębiorstw, aby przystosowywały się do nich w sposób elastyczny. Elastyczność przedsiębiorstwa może się przejawiać m.in. przekształceniami dotyczącymi struktur organizacyjnych, procesów, produktów i powiązań międzyorganizacyjnych, w tym sieciowych, a także sposobami wykorzystania zasobów.

spis treści

 

Wprowadzenie
(Andrzej Chodyński)

Andrzej Chodyński, Wojciech Huszlak
Fulfilment of social needs as a manifestation of corporate flexibility
(Realizacja potrzeb społecznych jako przejaw elastyczności przedsiębiorstwa)

Marian Huczek
Rola przedsiębiorstw w rozwoju gospodarczym regionu

Anna Piziak-Rapacz
Wpływ otoczenia politycznego na zarządzanie proekologiczne
przedsiębiorstw energetycznych w Polsce

Andrzej Chodyński
Sieciowość w koncepcjach biznesu - aspekty społeczne i ekologiczne

Wojciech Huszlak
General and sector standards for social and ecological reporting
(Ogólne i sektorowe standardy raportowania społecznego
i ekologicznego)

Janusz Ziarko
Teoria aktora sieci w zarządzaniu bezpieczeństwem
na stanowisku pracy

Noty o autorach

Pełna lista Aktualności
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1, 30-705 Kraków

Projekt i realizacja: Ideo Powered by: CMS Edito