Orzeł
A A A

Ekonomia

drukuj drukuj

Odpowiedzialność ekologiczna w proaktywnym rozwoju przedsiębiorstw

28-01-2013

Andrzej Chodyński

 

ISBN 978-83-7571-126-4, c: 49,90zł,

 

 

"Zamysłem naukowym Autora jest dążenie do sformułowania założeń metodologicznych w celu przygotowania i realizacji proaktywnych, innowacyjnych strategii ekologicznych współczesnych korporacji, które znajdują odzwierciedlenie w ich różnych obszarach aktywności biznesowej [...]. Praca także odpowiada na potrzeby i wyzwania dostarczania zarządzającym współczesnymi organizacjami instrumentarium zarządzania, w tych nowych, strategicznych uwarunkowaniach rozwoju współczesnych organizacji".
z recenzji prof. zw. dr. hab. inż. Jana Stachowicza
z Politechniki Śląskiej

 

Spis treści

Wprowadzenie

Rozdział I. Odpowiedzialność ekologiczna w modelach rozwoju przedsiębiorstw
1.Przedsiębiorstwo jako organizacja
2.Przedsiębiorstwo jako podmiot działający w dynamicznym otoczeniu
3.Ewolucja poglądów dotyczących przedsiębiorstwa i jego odpowiedzialności
3.1.Teorie przedsiębiorstwa
3.2.Ekonomiczna, społeczna i ekologiczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa
3.2.1.Odpowiedzialność przedsiębiorstwa wobec interesariuszy
3.2.2.Charakterystyka oraz znaczenie społecznej i ekologicznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3.2.3.Społeczna i ekologiczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa w dokumentach międzynarodowych
4.Proekologiczny rozwój przedsiębiorstwa - pojęcie i modele rozwoju
4.1.Model krzywej S i dendrogramy
4.2.Model liniowy L. Greinera
4.3.Model R.E. Quinna i K. Camerona
5.Ewolucja form organizacyjnych w procesie rozwoju przedsiębiorstw
5.1.Przedsiębiorstwo i zgrupowanie kapitałowe przedsiębiorstw
5.2.Sieci powiązań
5.2.1.Alianse strategiczne i kooperencja
5.2.2.Klastry
5.2.3.Organizacje wirtualne

Rozdział II. Proaktywny rozwój przedsiębiorstwa a obszary szans i zagrożeń ekologicznych
1. Proaktywny rozwój przedsiębiorstwa w skali globalnej oraz jego uwarunkowania ekologiczne
1.1.Rozwój przedsiębiorstwa na rynku globalnym
1.2.Internacjonalizacja przedsiębiorstwa
1.3.Proaktywność strategii rozwojowych w odniesieniu do środowiska naturalnego a konkurencyjność przedsiębiorstwa
1.3.1.Strategia proekologiczna przedsiębiorstwa
1.3.2.Uwarunkowania ekologiczne strategii rynkowej przedsiębiorstwa
2.Proaktywny rozwój przedsiębiorstwa w skali regionalnej i lokalnej oraz jego uwarunkowania ekologiczne
2.1.Rola przedsiębiorstwa w rozwoju regionalnym i lokalnym
2.2.Wykorzystywanie doświadczeń przedsiębiorstw przez inne podmioty działające w skali regionalnej i lokalnej
3.Sektorowe i regionalne uwarunkowania realizacji odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstwa

Rozdział III. Orientacja przedsiębiorcza w budowie kompetencji ekologicznych przedsiębiorstwa
1.Kompetencje a proekologiczna orientacja przedsiębiorcza
2.Odpowiedzialna przedsiębiorczość w proaktywnym rozwoju firmy
2.1.Kulturowe uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczego
2.2.Marketingowe uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczego
2.2.1.Wartości ekologiczne w działaniach marketingowych
2.2.2.Wymagania rynku produktów ekologicznych
3.Przedsiębiorczość ekologiczna jako przejaw odpowiedzialnych zachowań firmy
4.Przedsiębiorczość a współczesne poglądy na zarządzanie organizacjami - aspekty odpowiedzialności ekologicznej
4.1.Ciągłe doskonalenie a innowacyjność
4.2.BPR a lean management
4.3.Zarządzanie wiedzą, organizacyjne uczenie się i wirtualizacja działalności
4.4.Tworzenie układów sieciowych z udziałem przedsiębiorstw
5.Realizacja w praktyce proekologicznej orientacji przedsiębiorczej przy wykorzystaniu wybranych metod
6.Tworzenie zielonych kompetencji przedsiębiorstwa jako odpowiedzialne, prorozwojowe działanie przedsiębiorcze

Rozdział IV. Odpowiedzialność ekologiczna we współczesnych modelach architektury biznesu
1.Ogólna charakterystyka modeli i architektury biznesu
2.Przesłanki i uwarunkowania realizacji proekologicznego modelu biznesu
3.Współczesne proaktywne modele biznesu uwzględniające odpowiedzialność ekologiczną
4.Charakterystyka modeli biznesu uwzględniających odpowiedzialność ekologiczną
4.1.Proefektywnościowy model społeczno-ekologicznej odpowiedzialności biznesu
4.2.Przedsiębiorczy model społeczno-ekologicznej odpowiedzialności biznesu
5.Interesariusze w kształtowaniu proaktywnych modeli biznesu - aspekty odpowiedzialności ekologicznej
5.1.Rozwój teorii interesariuszy i kreowanie wartości dla interesariuszy
5.2.Komunikacja z interesariuszami z wykorzystaniem sprawozdawczości społecznej i ekologicznej
6.Efektywność ekologiczna w modelach biznesu
7.Wpływ rynku kapitałowego na modele biznesu - aspekty odpowiedzialności ekologicznej

Zakończenie

Bibliografia

Summary

Spis tabel i rysunków

Pełna lista Aktualności
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1, 30-705 Kraków

Projekt i realizacja: Ideo Powered by: CMS Edito